Robert Bressons anteckningar och aforismer om filmskapande ger en ovanlig insyn inte bara bakom kameran utan även bakom regissören.

Anteckningar om cinematografin - Robert Bresson

Regissören Robert Bresson har tagit inspiration till sina aforismer och personliga riktmärken för filmskapande från så skilda håll som från Vivaldi och Napoleon till Mozart och Renoir och sedan omformulerat dem för att passa både filmmediet och han egen vision. Det är första gången jag läser en regissörs vision eller avsiktsförklaring och det är en annorlunda upplevelse jämfört med intervjuver och dokumentärer. Det är på samma gång flummigt och mer exakt och samtidigt utlämnande. Det är en manual i punktform eller aforismform om allt från hur Bresson ska se på skådespelarna till hur han ska uppnå så hög grad av naturlighet som möjligt i olika situationer.

Även om endel går mig över huvudet lär jag mig mycket nytt. Som när han pratar om en regissörs stil som det som inte är teknik, om vikten av repetitioner, inte för att minnas (som jag trodde) utan för att göra rörelserna naturliga och oforcerade. Bresson berättar hur ett skriks resonans kan tala om för publiken om man befinner sig på ett berg, i ett hus eller på en slätt.

Jag fängslas av Bressons resonemang kring intyck via syn och hörsel. Han säger bland annat: ”Om ögat är fullständigt erövrat, ge ingenting eller nästan ingenting till örat. Man kan inte samtidigt vara idel öga och idel öra”. Redan på 1950-talet har han alltså åsikter som går på tvärs mot vad vi är vana vid idag, nämligen att till allt av vikt i bild ska ett ljud kompletteras. Som när en katt är i bild ska den obönhörligen jama, ibland utan att ens öppna munnen eller när någon drar fram en hagelsprakare ska det alltid låta som om den laddas. Om det råder tvekan om tydningen av det citatet slår han strax fast: ”Bild och ljud bör inte hjälpa varandra, utan arbeta var och en i en sorts växelverkan”.

Ibland säger Robert Bresson saker som är lika självklara som häftiga:

Ljudfilmen har uppfunnit tystnaden

Gissningsvis bör du ha en djupare nyfikenhet om film för att uppskatta denna bok som går bakom kameran och till och med bakom regissören. För blivande såväl som etablerade regissörer borde ANTECKNINGAR OM CINEMATOGRAFIN vara obligatorisk läsning, om inte annat för att ha en egen åsikt om det Robert Bresson tar ställning i och sätter upp personliga regler för. ANTECKNINGAR OM CINEMATOGRAFIN är utsökt läsning för alla som vill förstå de förfinade mekanismerna bakom filmskapande.

Se Robert Bresson diskutera sin syn på filmskapande (YouTube)

Fakta
Språk: svenska
112 sidor, danskt band
Pris: 170 SEK (Bokus), 180 SEK (Adlibris)
Beskrivning/synopsis: Den franske filmskaparen Robert Bresson (1901-1999) har med sin kompromisslösa livsgärning inspirerat många – alltifrån Andrej Tarkovskij och Martin Scorsese till Michael Haneke och Aki Kaurismäki. I Anteckningar om cinematografin samlar Bresson ett långt livs intellektuella och känslomässiga erfarenheter – resultatet är en fascinerande tankebok om konst och estetik lika väl som en bok om film, och inte minst en stram skola för vår tids unga filmskapare.

Fredrik

En glad amatör i den litterära världen och har ingen litteraturvetenskaplig bildning bortom gymnasiet. Satt i Sveriges radios romanprisjury 2014. Har lämnat James Ellroy och Salman Rushdie bakom mig och har istället släppt in Thomas Mann, Torgny Lindgren och Cormac McCarthy närmast hjärtat.

 Leave a Reply

(required)

(required)

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

   
© 2011 Bokfetischist Suffusion theme by Sayontan Sinha