Ett historiskt dokument över hur spelindustrin förändrades av två eldsjälar.

Masters of Doom - David KushnerMASTERS OF DOOM bygger på ett digert intervjumaterial och handlar i första hand om John Carmack och John Romero och hur de tillsammans skapade spelhistoria med spelen WOLFENSTEIN 3-D, DOOM och QUAKE. De kallas ibland The two Johns. Även om spelen inte hade blivit de samma utan deras dynamiska samarbete så framstår Carmack som en snudd på övermänsklig programmerare som i stort sett har skapat grunden till de moderna grafikmotorerna, det var till och med Carmack som myntade begreppet motor i dessa sammanhang. Spel som HALF-LIFE gjordes till exempel med spelmotorn till Quake II. Carmack och id Software har gjort spelmods, speldemon och att beakta vad användarna tycker om produkten, något man kan förvänta sig i spelbranchen.

John Romero var även han programmerare men fungerade mer som designer till spelen och bollplank till Carmack. Senare, när de gått skilda vägar, skulle Romero starta Ion storm som enligt biografin framstår som ett luftslott av fantastiska mått.

Vi får också följa hur USA, och Sverige för den delen, får moralpanik över våldsamma datorspel inte minst i samband med skolmassakern vid Columbine där förövarna inspirerades av spel som DOOM och QUAKE, genom att t ex posera med en hagelbössa i videoklipp och säger saker som ”It’s going to be like fucking Doom!”. Att spelet då var sex år gammalt var det inte många som tog i aktning när en syndabock för massakern skulle utses. Senare lades målet, med förtecken i mångmiljondollarklassen, ned med kommentaren: Tragedier som denna låter sig inte förklaras rationellt och domstolen ska heller inte låtsas att så är fallet.

MASTERS OF DOOM är en intressant läsning för de som har ett intresse i spelindustrins linda eller i spelen Doom och Quake, för gemene man är det nog lite för smalt och för nördigt och kanske en gnutta för mycket Dungeons & Dragons -referenser för att man ska hänga med och ha behållning av berättelsen. Men för gejmers är det både spännande och underhållande läsning.

Fakta
Språk: engelska
368 sidor, eBok
Beskrivning/synopsis: Masters of Doom is the amazing true story of the Lennon and McCartney of video games: John Carmack and John Romero. Together, they ruled big business. They transformed popular culture. And they provoked a national controversy. More than anything, they lived a unique and rollicking American Dream, escaping the broken homes of their youth to produce the most notoriously successful game franchises in history—Doom and Quake— until the games they made tore them apart. This is a story of friendship and betrayal, commerce and artistry—a powerful and compassionate account of what it’s like to be young, driven, and wildly creative.

Fredrik

En glad amatör i den litterära världen och har ingen litteraturvetenskaplig bildning bortom gymnasiet. Satt i Sveriges radios romanprisjury 2014. Har lämnat James Ellroy och Salman Rushdie bakom mig och har istället släppt in Thomas Mann, Torgny Lindgren och Cormac McCarthy närmast hjärtat.

 Leave a Reply

(required)

(required)

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

   
© 2011 Bokfetischist Suffusion theme by Sayontan Sinha