Detta har kallats Haruki Murakamis största bedrift och hans mest ambitiösa verk någonsin. Hmmm… vet inte om jag riktigt kan hålla med om det men väldigt bra är det.

Haruki Murakami tar med 1Q84 steget in i thrillerns värld. För det är vad den här boken i grunden är. Han har tidigare varit nära i en del böcker men nu tar han och omfamnar formatet fullständigt. Men Murakami hade inte varit Murakami om han hade gjort detta på något standardiserat sätt. Nä, vad vi får är en fet bastard till historia som både innehåller Murakamis traditionella ämnen såsom ensamhet, mystik och en realism som hela tiden balanserar på gränsen till en parallell värld, eller om det är tvärtom, samtidigt som det smyger in mord, lönnmördare, exploderande hundar och onda sekter. Och det blir inte sämre av att han kryddar alltihop med en sorglig kärlekshistoria bestående av oförlöst längtan och gamla drömmar. Resultatet blir precis vad man kan vänta sig, en totalt oförutsägbar och vridet mångbottnad thriller där precis allt kan hända, och gör det.

Aomame är japans svar på Lisbeth Salander. En fysiskt vältränad lönnmördare som sticker ispikar i nacken på män som på något sätt plågat eller förgripit sig på kvinnor och barn. Ensam  sitter hon en dag i en taxi på väg till ett nytt ovetande offer. Ispiken är vässad och hon sitter och lyssnar på verket Sinfonietta av Janacek då bilen fastnar i köerna på en motorvägsbro. Räddningen blir en trappa vid sidan av vägen för att sedan leta upp ett annat transportsätt. Problemet är bara att plötsligt har poliserna sina gamla uniformer och månen har fått en liten grön extramåne jämte sig.

Tengo är en ensamvarg som jobbar som mattelärare men som egentligen vill bli författare. Han skriver på sin fritid och har hittills fått några få noveller publicerade. En dag får han i uppdrag att strukturera upp och bättra på ett verk kallat ”Luftpuppan”. En text skriven av en 17-årig dyslektisk tjej som handlar om några odefinierade figurer kallade ”The little people” vilka verkar i en värld med två månar.

Dessa två personer får i boken vartannat kapitel och deras parallella historier får snabbt flera gemensamma beröringspunkter. Dubbla månar, längtan efter kärlek, sektmedlemmar, sex, Sinfonetta, dödsfall och flera oförklarliga händelser. Murakami skriver snabbt, enkelt och lättläst och historien griper ett rejält tag i mig och precis som i vilken bra deckare som helst så måste jag läsa ett kapitel till, och ett till och jag orkar nog ännu ett.

Det har pratats mycket om hans influenser, om buddismen som skulle genomsyra 1Q84, George Orwell, irländska sagor och så vidare men jag finner detta helt ointressant och en kvasidiskussion. Vad som är intressant däremot är författarens olika aspekter av fristad, flykt och parallella världar. Under sin miserabla uppväxt flyr Tengo genom att plugga matte dygnet runt. En värld han kan kontrollera och förstå. När han bli äldre så blir det istället skrivandet som tar över. Ett privat ställe där han återigen kan kontrollera vad som händer. Aomame har flytt från den sekt som hon föddes in i och nu försöker hon vara fri genom att ha så få krav på sig som möjligt samtidigt som hon desperat letar efter kärleken.  Andreas Mattsson, musiker och en gång sångare i Popsicle, sa någon gång att han egentligen skriver om samma sak om och om igen i sina låtar. Han försöker bara göra det lite bättre och från en ny obeprövad infallsvinkel.  Och efter att ha läst samtliga till svenska översatta verk av Haruki Murakami så börjar ämnena ensamhet, flykt och fristad kännas igen. Något han angriper i roman efter roman. Men han gör det intressant och på ett mycket spännande sätt och finner alltid någon ny vinkel som han inte varit och tafsat på innan. Parallella världar behöver inte vara spöken och troll utan en vanlig enkel mattebok.

Jag tycket detta är riktigt bra och en av Murakamis bättre böcker. Att han kan få i hop en oförklarig historia som denna och samtidigt få den så spännande och intressant är imponerande. Ett definitivt måste för Murakamifantaster men också för de som i vanliga fall mest läser spänningsromaner men kanske vill vidga sina vyer lite och prova på något annat.

En riktigt negativ sak finns dock då den tredje och avslutande delen inte finns på svenska ännu. Så om du planerar att läsa 1Q84 så rekommenderar jag att du väntar till del tre kommer. För tvåan slutar på ett sätt som nästan gjorde det fysiskt smärtsamt att inte få fortsätta. Men när alla tre böcker i serien finns till hand så skaffa dig några timmars frihet och verklighetsflykt i din egna parallella värld: 1Q84.

För ett tag sedan hade DN en mycket bra text om Haruki Murakami.
Läs den här! 

Det klassiska verket Sinfonietta av Janacek har en betydande roll i boken och blev en storsäljare i Japan då böckerna släpptes där. Om du har Spotify så kan du lyssna här. Sinfonietta

Fakta
Språk: Svenska
450 sidor del ett, 400 sidor del två,  inbundna
Pris: 179 SEK st
Beskrivning/synopsis:Kan vi verkligen säga att världen existerar så som vi uppfattar den? Hur är världen egentligen skapad? Hur samverkar det som nu existerar med det förflutna? Och hur påverkar nuet framtiden? Haruki Murakamis största litterära satsning någonsin utmanar vår uppfattning om sanning och tid – och vad som egentligen kan rymmas i en berättelse. Aomame åker på motorvägen i en taxi. Hon har bråttom men fastnar i trafiken. Eftersom hon är försenad till ett viktigt och hemligt arbetsmöte får hon ett märkligt förslag av chauffören: att ta en trappa som leder ner från motorvägsbron. Hon tackar ja och kort därefter börjar hon känna sig frånkopplad världen utanför. I ett slag är hela hennes tillvaro förändrad och hon står snart inför grundaren av en religiös sekt. Tengo är en ung man som vill uppfylla sin dröm om att bli författare. En vän till honom, som knappast är en särskilt begåvad författare, börjar allt mer att styra hans liv när hon bestämmer sig för att ställa upp i en litterär tävling. Till Tengo påstår hon att den bygger på egna erfarenheter, ändå tycks ingenting stämma. Plötsligt är det som om någon drar undan mattan för det han alltid tagit för givet är sanning. På olika sätt möts Aomame och Tengo och de börjar sakta närma sig varandra. Det är som om de vore beroende av varandra. Men frågan är om det är möjligt för dem att någonsin mötas i den verkliga världen som de tror sig leva i. Kanske är det kärlek, eller så är det något som är mycket mer komplicerat än så.

Jonas

Gillar allt som har med böcker att göra. Läser allt, nästan, som jag kommer över. Allt från historiska böcker till serier. Blandar upp detta intresse med film, musik och dataspel vilket märks i mina texter. Men gott och blandat är bäst och mindre enformigt.

  One Response to “1Q84 – Haruki Murakami”

  1. [...] Recensionen av 1Q84 1 och 2. [...]

 Leave a Reply

(required)

(required)

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

   
© 2011 Bokfetischist Suffusion theme by Sayontan Sinha